Missie en visie
Missie
Audit Vlaanderen ondersteunt lokale besturen en de Vlaamse administratie bij de beheersing van financiële, wettelijke en organisatorische risico's. Wij zijn daarbij een onafhankelijke, bekwame en objectieve partner. Zo creëert Audit Vlaanderen een toegevoegde waarde bij de uitbouw van efficiënte, effectieve, ethische en kwaliteitsvolle organisaties.
Visie
Werken aan degelijke systemen van organisatiebeheersing, risicomanagement en deugdelijk bestuur, is werken aan mature overheidsorganisaties die transparant verantwoording kunnen afleggen over hun efficiëntie, effectiviteit, kwaliteit en integriteit bij de aanwending van de middelen en het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen en resultaten. Dit draagt bij tot het versterken van het vertrouwen in de goede werking van de overheid. Een overheid die daarnaast op structurele, onafhankelijke en kritische wijze haar eigen werking laat auditeren en daar open over is, is een overheid die wil leren en bijsturen om continu te verbeteren. Audit Vlaanderen wil een fundamentele hefboom zijn m.b.t. het verbeteren van het risicomanagement, organisatiebeheersing en deugdelijk bestuur van de Vlaamse overheid en de lokale besturen.
Principes van samenwerking
Single audit houdt in dat de werkzaamheden van verschillende controle-actoren op elkaar afgestemd worden. De controle-actoren wisselen ervaringen en informatie uit en bouwen daarop voort, met respect voor elkaars opdrachten en bevoegdheden.
Professionele interne auditdiensten werken zo veel als mogelijk in overeenstemming met de internationale standaarden van het Institute of Internal Auditors (IIA). Deze standaarden geven aan waaraan een degelijke interne auditdienst moet beantwoorden. Eén van die standaarden is dat een externe instantie elke vijf jaar evalueert of de auditdienst werkt conform de standaarden. Een dergelijke evaluatie wordt ook wel een Quality Assurance Review of een ‘audit-op-audit’ genoemd.
Opdracht
Audit Vlaanderen evalueert het systeem van organisatiebeheersing van de Vlaamse administratie en van de lokale besturen en formuleert hierover aanbevelingen.
Bij het evalueren van het systeem van organisatiebeheersing is de focus het beoordelen van:
- het bereiken van de doelstellingen
- het naleven van wetgeving en procedures
- de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie
- het efficiënt en economisch gebruik van middelen
- de bescherming van activa
- het voorkomen van fraude
Audit Vlaanderen kan op eigen initiatief of op vraag van derden ook forensische opdrachten uitvoeren bij de entiteiten waarvoor ze bevoegd is. Dit gebeurt bij vermoedens van onregelmatigheden (bv. fraude). Op vraag van de minister-president of de Vlaamse Regering kunnen ook forensische opdrachten uitgevoerd worden bij een kabinet van een lid van de Vlaamse Regering.
Lees het ondernemingsplan van Audit Vlaanderen voor 2023. (454.35 KB) "pdf"
Werkterrein
Het werkterrein van Audit Vlaanderen omvat:
- de gemeenten;
- de autonome gemeentebedrijven;
- de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
- de welzijnsverenigingen;
- de provincies;
- de autonome provinciebedrijven;
- de departementen van de Vlaamse overheid;
- de intern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse overheid;
- de publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse overheid;
- de Eigen Vermogens met rechtspersoonlijkheid die verbonden zijn aan de hierboven genoemde entiteiten van de Vlaamse overheid;
- de Vlaamse Openbare Instellingen van categorie A, zoals bedoeld in de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut
- VRT (Vlaamse Radio en Televisieomroep), ingevolge een specifieke bepaling in het decreet van 27 maart 2009 betreffende de radio-omroep en de televisie
- Poolstok (Jobpunt Vlaanderen) (ingevolge een specifieke bepaling in het decreet van 29 mei 2015).
Audit Vlaanderen kan sinds 2009 op vraag van de Vlaamse Regering of van de minister-president forensische audits uitvoeren bij de kabinetten van de leden van de Vlaamse Regering.